Pääkirjoitus: Epävarmuus on uusi musta

 

Useimmin meiltä kysytty kysymys koskee jotakin tiettyä tuotetta. Tuleeko JoHon ilmapommeja? Tuleeko roomalaisia? Tuleeko salute-patoja?! Vastaus kaikkeen on aina sama. En tiedä. Kukaan ei tiedä mitä tulee, milloin tulee, miksi tulee ja miksi ei tule. Kaikkein vähiten kukaan osaa vastata siihen, mitä kaikki lopulta maksaa. Olen havahtunut siihen, että en osaa vastata lähes mihinkään asiakkaiden tulevaisuutta koskeviin kysymyksiin. Tätäkin lehteä tehdessä emme ole täysin varmoja viimeisten tuotteiden saapumisen ajankohdasta. Voi olla, että muutama lehteen asti päätynyt tuote tuleekin vasta tammi- tai helmikuussa.

 Koko tälle vuodelle on ollut leimallista epävarmuus. Se ei näy pelkästään ilotulitealalla, vaan lähes kaikilla aloilla on vaikeuksia toimittaa tuotteita riittävästi ja ajallaan. Toimitussopimuksista jätetään jopa hinta kokonaan pois, koska kukaan ei osaa sanoa, mihin hintaan tuotteen parin kuukauden päästä saa. Epävarmuus ei toki ulotu vain liike-elämään, vaan epävarmuutta on kaikkialla aina vain enemmän. Epävarmuus ei tietenkään ole mikään uusi asia maailmassa, mutta nyt vallitseva epävarmuus on aivan eri mittasuhteissa kuin ehkä koskaan aiemmin rauhan aikana.

 Ilotulitealan epävarmuuden syyt ovat hyvin moninaiset. Koko maailmaa ravistelee logistiikan kriisi, kun konttirahti, joka kattaa suurimman osan kaikesta tavararahdista, yskii kuin koronan kourissa. Poikkeuksetta kaikki Kiinassa valmistetut ilotulitteet kuljetetaan konteissa. Globaali rahtikriisi koskee siis myös ilotulitteita. Ilotulitteet ovat sotilasräjähteiden lisäksi harvoja sellaisia tuotteita, jotka on luokiteltu räjähdysaineiksi ja joita kuljetetaan pitkin maailmaa. Jälkimmäisiä ei tosin konttirahtina kuljeteta siviilialuksilla. Ilotulitteet ovat siis jo tavallisestikin hankalia ja kalliita kuljettaa, mutta näin rahtikriisin aikana ongelmat ja kustannukset ovat moninkertaiset. Ilotulitteita ei myöskään oteta rahtijuniin, joten ainoa mahdollinen kulkutie Kiinasta Eurooppaan on meri.

 Toinen epävarmuutta kylvävä asia ilotulitealalla on yleinen pula erilaisista raaka-aineista. Koronan aiheuttama hyvin monitasoinen shokki on sekoittanut maailman raaka-ainemarkkinat ja tämä näkyy suoraan myös ilotulitteiden tuotantomateriaalien hinnoissa. Monet tehtaat ovat vastikään ilmoittaneet noin 15% hinnankorotuksista ilotulitteiden hintoihin pelkästään tästä syystä. Monien raaka-aineiden hinnat ovat kallistuneet satoja prosentteja. Samaa perua on Kiinassa parhaillaan vellova sähkökriisi: sähköä ei yksinkertaisesti riitä kaikille, joten esimerkiksi ilotulitetehtaat saavat toimia vain osan viikosta. Sähkökriisi on suurilta osin perua Kiinan kivihiiliriippuvuudesta ja tuontikivihiilen saannin vaikeudesta.

 Kolmas merkittävä alan epävarmuustekijä on poliittinen ilmapiiri sekä Kiinassa että Euroopassa. Kiinassa politbyroo haluaa suitsia maan teollisuuden imagoa ja siten ilotulitetehtaat ovat jatkuvan suurennuslasin korvennuksen alla. Tehtaita on suljettu massoittain samalla, kun jäljellä olevilta tehtailta vaaditaan jatkuvasti uusia lisenssejä erilaisten ilotulitteiden valmistukseen. Osalla näillä on toki ihan järkeviäkin syitä, mutta poliittisen päätöksenteon ennustettavuuden puute lisää epävarmuutta. Toisaalta ruoho ei ole täällä vanhalla mantereellakaan sen vehreämpää. Tätä kirjoittaessa Hollanti ja Saksa ovat juuri lanseeranneet lähes mielivaltaiset ilotulitteiden myyntikiellot tulevan vuodenvaihteen sesonkiin.

 Suomessakin on huomattavasti poliittista epävarmuutta, eikä se johdu pelkästään talousvaliokuntaan jumittuneesta kansalaisaloitteesta. Suomessa vallitsee erittäin hutiloiden kyhätty ilotulitteita koskeva laki ja sen asetukset. Huonosti kirjoitetut pykälät aiheuttavat päänsärkyä niin viranomaisille kuin alan toimijoille. Tämä aiheuttaa epävarmuutta, koska huonosti kirjoitettua lakia voidaan tulkita monella eri tavalla, eikä kukaan oikeastaan tiedä, mikä on laillista ja oikein. Tulkinnat muuttuvat ihmisistä riippuen ja siten kukaan ei tiedä, mikä on huomenna laillista ja mikä ei. Lakia kirjoittaa työ- ja elinkeinomisteriö (TEM) ja sitä tulkitsevat Suomessa Tukes, pelastusviranomaiset ja osittain myös poliisi. Jälkimmäiset tukeutuvat tulkinnoissaan Tukesin kantoihin. Moninaisten kotoperäisten viranomaisten lisäksi ilotuliteala on erinäisten ylikansallisten byrokraattien kynsissä. Ilotulitteisiin liittyvää lainsäädäntöä valmistelee ja tulkitsee ainakin Euroopan kemikaalivirasto (ECHA), Euroopan komissio sekä standardointiorganisaatiot, joista viimeisessä on toki myös alan ihmisiä vaikuttamassa asioihin.

 Miltä tulevaisuus siis näyttää ilotulitealalla? Epävarmalta. Vaikka positiivisiakin muutoksia on, epävarmuus on tullut jäädäkseen ja se tuntuu lisääntyvän vuosi vuodelta. Emme tiedä ensi vuoden hintatasoa, toimitusaikoja, tavaran saatavuutta, poliittisten päätösten suuntaa emmekä uusia logistiikan kiemuroita. Vuoteen 2022 sukelletaan sumussa ja pimeään. Muutokset voivat toki olla joskus parempaankin suuntaan ja toivoa on aina ilmassa.

 Epävarmuudesta huolimatta ainakin pari asiaa on sataprosenttisen varmaa. Nimittäin uudenvuoden aattoa vietetään tänäkin vuonna 31.12., ja pyrokraateilta saat markkinoiden parhaat ilotulitteet tähän mennessä mielenkiintoisimmalla sesonkivalikoimalla! Hyvää vuodenvaihteen odotusta ja uuttavuotta 2022!

- Pääpyrokraatti